tirsdag 10. mars 2009

IT'S EVERYWHERE!

Som all gode tekster starter jeg med å forklare hva ordet reklame betyr. Det kommer fra det latinske ordet reclamare som betyr "å rope igjen og igjen". Det er faktisk en veldig god definisjon hvis man lurer på hva reklame er. Det er noe som blir ropt ut igjen og igjen. Før i tiden kan man tenke seg at talere ute i gaten ropte og reklamerte for sin butikk eller deres produkt så flere folk skulle komme å kjøpe. Idag ropes det og skrikes igjennom flere midler. TV-reklamer, Store plakater, Radio, Internett, overalt er det ting som praktisk talt blir ropt til oss, og siden vi støter på dem så ofte blir det ropt igjen og igjen.


Reklamens hensikt er da å gjøre et produkt eller en tjeneste kjent i et stort samfunn. Midlene de bruker er som sagt massemediene. Det er mye enklere å skrive en annonse i et blad enn å løpe igjennom gatene å rope "sjekk ut vårt nye produkt". De aller fleste reklamene er veldig motakerbeviste, som vil si at de rettes mot en spessiell målgruppe. Er det snakk om en reklame for sminke er målgruppen helt klart kvinner. Er det snakk om en reklame for Burger King er målgruppa helt klart en haug med amerikanske menn som er lei av å jobbe...


Virkemidler er utrolig vesentlig når man snakker om reklame. Det vanligste virkemidlet i reklame er kanskje det å bruke vellstående og pene mennesker (ofte kjendisser) når man f.eks. skal selge et skjønnhetsprodukt. Da tenker nok mottakeren: "Oi! De menneskene så glade og pene ut, jeg vil være som dem" og blindt kjøper han/hun produktet. Lys, lyd og bilde er også helt klart ting reklame spiller på for å appellere til nettopp deg. Morsomme gingles som du nynner på i flere måneder etterpå kan kanskje gjøre så du kjøper Lano håndsåpe istedenfor Dove.



Ingen kommentarer: