tirsdag 27. januar 2009

Les mellom linjene!


Lyrikk er en sjanger jeg må si jeg synes er fin, men som jeg derimot ikke har så mye kunnskaper om. Jeg synes det er morsomt at man kan si mye mer enn hva man faktisk konkret skriver. For det er jo noe av det lyrikk handler om. Diktning som er en veldig sentral del av lyrikken, handler om å uttrykke tanker og følelser ved å skrive i rim og rytme. Man skriver også som regel få ord med underforstått mye betydning. Her står leseren fritt til å tolke diktet som det passer, selv om det ofte har en bestemt tolkning som forfatteren tenkte da han skrev diktet. Man kan også tolke et dikt ved å se på forfatterens sin bakgrunn, liv og når det ble skrevet. Er det skrevet under 2. verdenskrig kan man anta att diktet handler om noe rundt den perioden.

Mauren
Liten? Jeg?
Langt ifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
Fra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv kanskje?

Dette diktet er skrevet av Inger Hagerup. Jeg fant det ved et søk i google. Det handler om en maur, som alle ser på som en veldig liten skapning. Nesten ubetydelig faktisk. En tolkning av diktet vil heller kunne si noe annet. Mauren mener selv at den ikke er liten. Den fyller seg selv helt! Den kunne ikke være noe større den? Jeg mener hun sier noe om at ingen mennesker, eller dyr for den saks skyld, er for små. Kanskje hun også sier at andre ikke er noe større enn deg? På tross av hvor man kommer fra og hvilken status man har.

Jeg valgte dette diktet først og fremst fordi det er et dikt jeg har kjennskap til. En annen mulig grunn kan muligens være det at jeg ikke er den høyeste karen i gata, og at jeg har blitt kalt liten før. Så personlig kan jeg kjenne meg igjen i dette diktet. Selv om folk ikke er høye betyr vel ikke det at de er mindre verdt?

1 kommentar:

PernilleHS sa...

Godt analysert, Petter.
Det å kunne kjenne seg igjen i noe gjør det kanskje lettere å tolke?
Stå på med bloggingen!