mandag 23. august 2010

Litterær analyse: Matt. 18.20

Matt. 18.20 "For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem". Dette sitatet er fra bibelen og er sagt av Jesus. Novellen omhandler en liten menighet som får besøk av en sort mann i perioden hvor sorte og hvite mennesker ikke levde sammen.
Denne novellen er grov, sterk og veldig rasistisk. Mitt førsteinntrykk av teksten var rett og slett forbauselse over hvordan forfatteren kunne skrive så rasistisk og med et så sterkt språk. Tema vil jeg derfor si handler om rasisme eller fordommer.
Det er flere virkemidler i teksten, og en jeg allerede har nevnt er sterkt språk. Å bruke slikt språk fanger leserens oppmerksomhet og gjør teksten interessant. Et annet virkemiddel som er brukt i teksten er allusjon; et sitat fra en annen tekst, og i dette tilfellet er det snakk om fra bibelen. Å bruke en så kjent bok som bibelen er også noe som fanger leserens oppmerksomhet og skaper nysgjerrighet.
Symbolisme er også brukt. Sårene i håndflatene på den sorte mannen er et symbol på Jesus. Å dra inn Jesus i novellen er et sterkt virkemiddel for veldig mange, og Jesus er et symbol på kjærlighet og godhet.
Helt til slutt i novellen ser vi også en bruk av ironi. Sitatet fra starten av dette innlegget er fra bibelen og er også fra novellen. Den sier at der flere mennesker er samlet under hans navn, f.eks. i kirken vil han være midt i blant dem. Men selv om presten nettopp har sagt dette, oppfører folkene i kirken seg uforskammet og frekt ovenfor den sorte mannen.

Ingen kommentarer: