onsdag 18. mars 2009

Oppdrag "Reklamer for Sandvika vgs."

Vi har nå hatt et prosjektarbeid som vi har holdt på i en tre ukers tid. Oppgaven var som tittelen beskriver så fint: å reklamere for Sandvika vgs. Innleveringsformatet denne gangen var film. Vi skulle altså lage en reklame/ informasjonsfilm som skulle gi et innblikk i livet på Sandvika vgs. Den skulle også gi praktisk informasjon som hvilke studieretninger man kan velge, hvordan man finner frem på skolen og hvordan skolen er generelt.


Førsteinntrykket av oppgaven var for meg veldig bra. Det er gøy å jobbe med film og spennende å få en så annerledes skoleoppgave. Jeg skjønte derimot raskt at det ikke ville bli så enkelt og greit. Først av alt var det vanskelig å komme på en idé og tema til filmen, og det tok en stund før vi i det hele tatt fikk startet. Uten en konkret idé, og uten et konkret manus bega vi oss ut i filmingen av neste Amandus- nominerte kortfilm. Vel, det kan være mulig å håpe men i følge krystallkula mi får vi holde oss til å satse på en god karakter.

Skolesett har vi ikke fått noen opplæring i hvordan man bruker et kamera, hvordan man planlegger en scene og fra hvor man skal filme (for at det skal se best ut). Dette satte en stor demper på effektiviteten i filmproduksjonen vår. Gruppa mi og jeg ende mer eller mindre med å skrive ned alle ideene til klipp vi kunne filme, og håpe på at vi kunne sette det sammen til et helhetlig produkt. Mangelen på godt utsyr var også stor. Personlig vil jeg si at gruppa vår klarte seg overraskende bra i forhold til beskrivelsen over. Vi fikk satt opp en del klipp, og fikk samtidig planlagt og sett hva som var viktig å få med i denne informasjonsvideoen.

Etter at vi hadde fått mer eller mindre alle klippene vi følte filmen trengte for å slå godt an hos nye søkere begynte vi å redigere. Det var Morten på gruppa som sto for det meste her, men jeg hjalp også til. Vi har litt erfaring fra før(som er vitalt), i motsetning til de andre på gruppa, som for å nevne er Markus, Oscar, Pål, Morten og meg. Morten lagde overraskende raskt et førsteutkast som vi andre kom med ideer til forbedring og slikt. Jeg hjalp lbant annet til å redigere inn tekst som poppet inn synkront med musikken, og så at vi hadde et ganske godt og helhetlig prosjekt.

Det nevneverdige med Sandvika vgs. ble nevnt og bildene og lyden føler jeg ga et godt inntrykk av hvordan skolen ser ut og oppfattes av elever. I tillegg til at jeg føler sluttproduktet ble bra, var det mer godt som kom ut av prosjektet. Det var gøy å jobbe med norskfaget på en måte som appellerer til ungdommer så mye som film og reklame gjør i dag. Jeg må dessverre si (til alle gammeldagse lærere) at jeg likte å lage film mye mer enn å analysert En Folkefiende av Henrik Ibsen. I tillegg fikk vi en smakebit på hvordan man håndterer et kamera og hvordan man skal redigere filmklippene man klarer å samle opp til et godt produkt. Denne erfaringen føler jeg er nyttig å ta med seg videre, uansett om jeg skal drive noe mer med film eller ikke.

Her er filmen vår, så håper du liker den!




Ingen kommentarer: